برای صاحبان مشاغل، پادکستها میتوانند راهی عالی برای ایجاد ارتباط صمیمانه با شنوندگان و مشتریان باشند. مشتریان با شنیدن صدای شما، رابطهای عمیق را با شما برقرار میکنند. به گونهای که محتوای نوشتاری توانمندی این موضوع را نخواهد داشت. انتخاب روشهای مختلف برای ارتباط گرفتن مخاطبان با محتوا و برند شما هرگز چیز بدی نیست و این نوع از محتوا که به عنوان محتوای صوتی هم از آن یاد میشود از این قاعده مستثنی نیست. پادکست همچنین میتواند به شما کمک کند تا از روز آغازین کسب و کار خود نسبت به شهرت برند خود اقدام کنید.
در این مقاله میخواهیم شما را با پادکست و روش ساخت آن آشنا کنیم پیشنهاد میکنم تا پایان این مقاله با نمایندگی سامانه پیامکی پیام رسون همراه باشید .
پادکست چیست و چه کاربردی دارد؟
پادکست نوعی محتوای صوتی در فضای وب ( همانند پیامک صوتی در پنل پیامکی ) است. این نوع از محتوا به طوری است که میتوانید هنگام مسافرت یا حتی هنگامیکه در حرکت هستید به آن گوش دهید. مهم ترین تفاوت پادکست و سایر انواع محتوا، عدم نیاز تمام توجه مخاطبین به هدف مورد نظر شما است.
درخواست برای تولید و ضبط پادکست بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور میکنید. طبق تحقیقات و بررسیهای انجام شده، تمایل به گوش دادن پادکست در سالهای اخیر بسیار افزایش یافته است که در کشور خودمان یعنی ایران هم شاهد این موضوع بودهایم و در سالهای اخیر پادکستهای هفتگی زیادی ارائه میشود که مخاطبین پر پا قرص خود را دارد.
این تحقیقات همچنین نشان میدهد افرادی که مرتباً به پادکست گوش میدهند حدود ۵ ساعت در هفته را به گوش دادن به محتوای صوتی پادکست اختصاص میدهند. همانطور که تعداد زیادی از افراد همه روزه با پادکستها سازگارتر میشوند، افراد بیشتری شروع به دیدن تواناییهای بالقوه خود در این رابطه میکنند.
در اینجا اول به معرفی انواع پادکست میپردازیم .
انواع پادکست :
۱- پادکست مصاحبه:
پادکست مصاحبه سبکی از پادکستهای جذاب است که میتواند موضوع گفتگو یک یا دو نفر با یکدیگر باشد. میتوان گفت که این نوع از محتوای صوتی از جمله انواع محتواهای محبوب به شمار میرود، چرا که نیازی به انجام کارهای اساسی برای ضبط آن وجود ندارد.
2- پادکست انفرادی :
محتوای پادکستهای انفرادی میتواند مبتنی بر نظر، اخبار، یا هر سبک دیگری باشد که میتواند توسط یک نفر تولید گردد. از نظر فنی، تولید پادکست انفرادی بسیار آسان است؛ زیرا تمام آنچه که به آن نیاز خواهید داشت، صدای شما است. همچنین باید بدانید که چطور موضوعی را برای شروع گفتگو انتخاب کنید.
۳- پادکست دو یا چند نفره
این شکل از پادکست دارای دو یا چند میزبان است که میتواند باعث پویاترشدن ارائه صداها گردد. اگر در مورد چگونگی شروع تولید پادکست تحقیق کردهاید و یک شریک گفتگو تجاری در این حوزه دارید، این گزینه میتواند پیشنهادی خارق العاده برای شما باشد.
پادکستهای چند میزبانی بحثهایی را ارائه میدهند که دارای عقاید و دیدگاههای مختلف هستند و این میتواند ارزش بیشتری برای شنوندگانی که دوست دارند به جای صحبت یک شخص، مکالمه و بحث را بشنوند، داشته باشد.
نحوه شروع پادکست:
اگر به این موضوع فکر کردهاید که چگونه پادکست را شروع کنید، در اولین قدم شما باید درباره اینکه قرار است از چه موضوعی بحث کنید، تصمیم بگیرید. این موضوع برای برخی روشن و واضح است. برای دیگران اما شاید با استفاده از خلاقیتهای گسترده، تصمیم گیری در این باره با شیوه ای جدید امکانپذیر گردد.
اگر ایدهی پادکست شما درباره فروش سیم کارتهای اعتباری یا پنل پیام کوتاه باشد، قطعا تمایلی به بحث و بررسی درباره فروش قابهای تلفن را نخواهید داشت. اما برای شروع بحث و گفتگو میتوانید از ایدههای جذابی مانند فناوری، یا درآمد های ملیونی نمایندگی پنل پیامکی استفاده کنید. میتوانید با مخاطب قرار دادن طیف گستردهای از مخاطبین، شاهد بهترین نتایج در این باره باشید.
موضوع انتخابی شما همچنین به آنچه علاقه مند هستید یا در آن تخصص دارید نیز وابسته خواهد بود. با این اوصاف بهتر است بررسی کنید که آیا صحبت از این موضوعات برای شما خوشایند است یا نه؟
اولین چیزی که ما به شما توصیه میکنیم ارائه لیستی است که ۸ تا ۱۰ قسمت دارد . سپس میتوانید به دنبال قسمتهای مشابه پادکست باشید. با بررسی تعداد دنبال کنندگان در شبکههای اجتماعی و تعداد بازخورد پذیری موضوعات مختلف، میتوانید به یک نتیجه گیری سریع درباره موضوع مورد نظرتان دست یابید. در آخر یک ایده و قالب مشخص را برای پادکست انتخاب کنید و تمامی موارد ایده آلی که فکر میکنید برای شما مناسب است را در آن بگنجانید.
قبل از ضبط پادکست باید به این نکات توجه کنید :
یکی از اصلی ترین نکاتی که هنگام یادگیری نحوه شروع پادکست باید بدانید این است که کارهای هنری شما باید از نظر مخاطب چشم نواز باشد. برای تهیه یک محتوا صوتی جذاب، کمیسرمایه گذاری کنید. از تصاویر و فونتهایی استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ باشند و تقریباً در هر اندازه ای به وضوح قابل مشاهده باشند. توجه به ظاهر را فراموش نکنید.
شما میتوانید با لینک دادن در ارسال اس ام اس یا تبلیغات پیامکی به فهرستی از راهنمای پادکستهای سایت یا کانالهای شبکههای اجتماعی، شنوندگان را به بازدید از سایت و هر یک از قسمتهای پادکست دعوت کنید.
پادکست محتوایی جذاب برای جذب مخاطبین جدید است و میتوان گفت همانند پنل پیام صوتی کار میکند . اما باید توجه داشته باشید که این نوع از محتوا برای هر کسبوکاری مناسب نیستند و دقیقا خلاف پنل پیامکی است .
پادکستهای بسیاری وجود دارند که نتوانستهاند مخاطب فعال خوبی داشته باشند. پس پیش از شروع به ضبط پادکست، درباره بازار هدف خود، پرسونای مخاطب تحقیقات لازم را انجام دهید و متناسب با آن به موضوع محتوای پادکست بپردازید.